Revalidatie na overbelasting

Hoe ontstaat overbelasting?

Iedereen heeft wel eens last van overbelasting. Pijnklachten in gewrichten, spieren en /of pezen zijn vaak het gevolg. Overbelasting volgt na belasting. Als de belasting die je hebt gehad pijn geeft hoeft dat nog niks te betekenen. Meestal binnen 3-5 dagen is een klacht wel verdwenen. Dan is het een kortdurende normale pijn die met het nemen van rust weer overgaat. Men spreekt van een acute overbelasting bij een kortdurende veel te grote kracht die vrij komt op het lichaam. Maar er zijn meer mogelijkheden om tot een overbelasting te komen.

  • Zware belasting en niet getraind: Als je iets gaat doen wat je niet gewend bent om te doen. Het lichaam is daar niet meer op getraind en aangepast.
  • Zware belasting en te weinig rust: Na inspanning heeft je lichaam rust nodig om te herstellen. Als je het lichaam de rust niet geeft breek je meer af dan dat er wordt herstelt.
  • Langdurig herhaalde bewegingen: de kracht is meestal niet de oorzakelijke factor maar het de vele herhalingen van dezelfde beweging.
  • Langdurige statische aanspanning: een continue aanspanning voor de spieren zonder al teveel beweging is een flinke belasting voor ze. Er is weinig aanvoer van voedingsstoffen en zuurstof.

  Met het nemen van rust en de juiste oefeningen is deze klacht vaak wel te verhelpen. Dit zullen we later verder bespreken. Er zijn echter ook factoren die het herstel kunnen belemmeren. Een ongunstige houding: hierbij moet spieren werken op een manier en in een houding wat ze niet gewend zijn. Ze worden hierdoor meer belast. Stress: bij stress verkeert het lichaam in een continue staat van alertheid. Hierbij hoort een verhoogde spierspanning. Dit is ook vaak een oorzakelijk factor in combinatie met de hierboven genoemde belastingen, maar ook vertraagd het het herstel. Belasting-belastbaarheid

Wat te doen bij overbelasting

Wat het belangrijkste is bij overbelasting is dat de belasting afneemt. Dat is vaak erg lastig, maar wel noodzakelijk. Het kan ook mogelijk worden gemaakt door een hulpmiddel of een goede stoel of iets dergelijks waardoor de werkomstandigheden verbeteren.

  • Rust: Tijdens rust hersteld het lichaam en kunnen eventuele ontstekingsfactoren hun werk doen en vervolgens verdwijnen. Dat is meestal na 3-5 dagen. Vaak is dat relatieve rust. Het is niet zo dat je in bed moet liggen de hele dag.
  • Training: Door te zorgen dat de spiergroepen goed getraind zijn kunnen ze zwaardere belasting aan. Bij goede training is de belasting-rust verhouding goed afgestemd zodat je steeds sterker wordt. Bij overbelasting kan je steeds zwakker worden. Welke trainingsvormen goed zijn en hoelang je rust moet houden ligt aan de training. De fysiotherapeut kan je daar goed in adviseren en begeleiden.
  • Warming-up: een onvoorbereide spier is erg kwetsbaar. Door een warming-up breng je de doorbloeding opgang. Ook als het buiten warm is is een warming-up noodzakelijk. Bij kou is het wel veel belangrijker. Kou maakt je spieren minder belastbaar.
  • Rekken: lenigheid zorgt ervoor dat je alle bewegingen kan uitvoeren zonder beperking.

Als je wilt weten welke oefening of aanpassing het beste past bij jouw klacht kun je het beste een afspraak maken bij de fysiotherapeut. Hij kan je met advies en / of begeleiding een heel eind op weg helpen. Hij kijkt dan naar de oorzaken van jouw klacht en maakt een aangepast trainingsplan.  

Vergoeding fysiotherapie

Fysiotherapie zit voor personen tot 18 jaar in het basispakket van de zorgverzekering. Boven de 18 jaar is een aanvullende verzekering voor fysiotherapie nodig om in aanmerking te komen voor een vergoeding. Fysiotherapie Hazenkamp heeft met nagenoeg alle zorgverzekeraars een contract. Zonder aanvullende verkering betaald u zelf de kosten. Deze staan vermeld onder 'tarieven'.

Locatie in Nijmegen

Fysiotherapie Hazenkamp Vossenlaan 76 6531 SN Nijmegen T: 024 - 356 09 54 M: 06 - 17 85 68 76 W: www.fysiotherapiehazenkamp.nl E: fysiotherapie@fysiotherapiehazenkamp.nl  

Getagd op: