Spierpijn… u kent het vast wel! Die brandende pijn in uw spieren na een stevige sportles. Of stijve schouders bij stress. Erg vervelend natuurlijk. Wilt u weten hoe spierpijn ontstaat, wat de symptomen zijn en hoe u spierpijn bij het sporten of chronische spierpijn kunt behandelen bij de fysiotherapeut? Lees dan snel dit artikel!

Ontstaan van spierpijn

In de meeste gevallen ontstaat spierpijn door een overbelasting van de spieren. Deze overbelasting kan gerelateerd zijn aan sport, maar ook aan werk. Als u bijvoorbeeld steeds dezelfde houding dient aan te nemen of steeds dezelfde beweging dient te maken, dan kunt u ook spierpijn krijgen.

Spierpijn komt daarnaast ook voor bij ziekten, zoals griep of verkoudheid. Ook letsel door bijvoorbeeld een ongeluk kan spierpijn tot gevolg hebben.

Een belangrijke factor die het krijgen van spierpijn kan beïnvloeden, is de temperatuur. In de winter hebben namelijk meer mensen last van spierpijn door het in elkaar kruipen van de kou.

Spierpijn

Symptomen van spierpijn

U kunt spierpijn herkennen aan de volgende symptomen, waarbij de eerste het meest voorkomt:

• Brandende of zeurende pijn aan uw spieren
  • Gevoel van een opgezwollen spieren
  • Gevoel van gescheurde spieren
  • Stijve spieren
  • Moeilijkheden en pijn bij bewegen
  • Pijn bij het strekken of aanspannen van spieren

Spierpijn kan een aantal dagen aanhouden.

Hieronder bespreken we twee soorten spierpijn:

Spierpijn bij het sporten

Vroege spierpijn
Bij het sporten kunt u vroege of verlate spierpijn krijgen. Heeft u spierpijn tijdens het sporten of meteen erna, dan heet dat vroege spierpijn. U heeft dan brandend gevoel aan uw spieren.

Verlate spierpijn
Krijgt u pas spierpijn één tot twee dagen na het sporten, dan spreken we over verlate spierpijn. Uw spieren doen pijn en u kunt minder goed bewegen.

Voorkomen en behandelen
U kunt spierpijn bij het sporten voorkomen door een goede warming-up en cooling-down. Doe bijvoorbeeld wat rek- en strekoefeningen of loop een paar rondjes waarbij u het tempo steeds verder opvoert. Een fysiotherapeut kan u helpen de oefeningen te vinden die passen bij uw lichaam en wensen.

Heeft u toch spierpijn gekregen? Dan is rust de beste behandeling. Plan uw volgende sportsessie pas na één of twee dagen. Als u echt niet kunt wachten om weer te gaan sporten, train dan een andere spiergroep dan die waar u pijn heeft. Als u steeds dezelfde spiergroep traint op het moment dat u daar spierpijn heeft, kan dit tot veel ergere blessures lijden.

De fysiotherapeut kan uw spierpijn ook verminderen met een sportmassage. Deze kunt u het beste doen na een paar dagen rust. Door de druk die de fysiotherapeut op uw lichaam uitoefent, wordt deze gestimuleerd om zich weer op te laden.

spierpijn

Chronische spierpijn

In principe voelt chronische spierpijn hetzelfde als gewone spierpijn, alleen duurt het langer dan zou moeten. Chronische spierpijn zit ook vaak in de nek, schouders en rug.

Oorzaken
Een sportsessie zal niet zo gauw leiden tot chronische spierpijn. De volgende oorzaken van chronische spierpijn zijn vastgesteld:

• Angst
  • Oververmoeidheid
  • Onverwerkte emoties

Wanneer u last heeft van één of meerdere van bovenstaande factoren, dan neemt u vaak een ineengedoken houding aan. Wanneer u deze houding (onbewust) voor langere tijd aanhoudt, dan zet dat veel druk op de spieren. Chronische spierpijn ligt dan op de loer.

Behandeling
Het is heel belangrijk om de oorzaak van de spierpijn vast te laten stellen. Mocht u bijvoorbeeld spierpijn hebben gekregen door stress, dan kunt u het beste de stress als eerste aanpakken. Neem vooral contact op met uw huisarts, zodat u samen de oorzaak vast kunt stellen.

Terwijl u werkt aan de oorzaak van de spierpijn, kunnen wij u helpen om de spierpijn al wat te verminderen. Een massage tegen spierpijn kan u bijvoorbeeld wat rust geven.

Wilt u meer weten over hoe wij als fysiotherapeuten kunnen helpen bij het behandelen van spierpijn? Neem gerust contact met ons op: wij beantwoorden uw vragen graag! Stuur ons een mailtje op fysiotherapie@fysiotherapiehazenkamp.nl , vul het contactformulier in of bel ons op 024-8330022.