Heeft u last van een zeurende of branden pijn in uw hiel? En kunt u uw voet moeilijk buigen of streken? Wellicht heeft u last van hielspoor! Lees in dit artikel alles over deze vervelende aandoening en ontdek hoe u de klachten kunt verhelpen.

Wat is hielspoor?

U heeft hielspoor als de verbinding tussen het bot en de pees van uw hiel verkalkt is. Deze verkalking leidt er toe dat het moeilijker wordt om uw voet te strekken en buigen.

De aanhechting verkalkt langzaam, waardoor hielspoor eerst een tijdje sluimert in uw voet. Meestal duurt het ongeveer één tot vier maanden voordat het ‘uit zichzelf’ geneest.

De grootste groep mensen met hielspoor is tussen 40 en 60 jaar oud. Meer vrouwen dan mannen hebben er last van.

Symptomen

De verbinding tussen het hielbot en de hielpees kan een hele tijd verkalkt zijn zonder dat u het merkt. U ziet en voelt dan ook weinig symptomen van hielspoor in de beginfase.

Een eerste aanwijzing voor hielspoor die uw lichaam u geeft, is een lichte pijn in de hiel. Neem een lichte pijn in uw hiel serieus, want het kan tot veel erger leiden!

Zodra de hielspoor echt doorzet, heeft u last van één of meerdere van deze symptomen:

  • Zeurende of brandende pijn in uw hiel
  • Uitstralende pijn van de hiel naar uw tenen, onderbenen en knie
  • Moeite met het strekken of buigen van uw voet

Hielspoor kan de hele dag pijn geven, maar vaak is die het heftigst in de morgen of als u een tijd stil heeft gezeten. Voor sommige mensen wordt de pijn naarmate de dag vordert minder.  

Vaak gaan mensen anders lopen om de pijn aan de hiel te compenseren. Echter, de andere manier van lopen kan ook voor klachten zorgen. Zo zien we wel eens mensen die blaren op hun voeten hebben.

Oorzaken

De oorzaak van hielspoor is meestal overbelasting van de peesplaat aan de onderkant van uw voet. De overbelasting zorgt ervoor dat er scheurtjes komen in uw hielpees. Hierop wil uw lichaam de verbinding tussen uw hielpees en hielbot versterken door te ‘verkalken’. Deze verkalking is hielspoor.

U kunt de peesplaat overbelasten door veel druk op uw voeten te leggen. Dit is bijvoorbeeld het geval als u grote afstanden gaat hardlopen of een sport uitoefent waarbij u veel dient te springen en rennen. Ook hardlopen en sporten op een harde ondergrond, zoals geasfalteerde wegen, kan tot hielspoor leiden.

Wanneer uw voeten een onjuiste stand hebben, dan heeft u ook een verhoogde kans op hielspoor. Dit kan ook voorkomen door bij verkeerde schoenen. En ook wanneer u zichzelf per ongeluk een verkeerd looppatroon heeft aangemeten, kan dat leiden tot een te hoge belasting van de hiel.

Tot slot kan uw werksituatie veel druk op de voeten geven als u de hele dag moet staan of lopen.

Behandeling van hielspoor

U kunt thuis een aantal oefeningen doen om klachten van hielspoor te verminderen. Zo kunt u bijvoorbeeld uw benen één voor één rekken met uw handen tegen de muur. Of u kunt met uw tenen op een traptrede gaan staan en uw hielen steeds opnieuw naar beneden laten zakken.

Bij de fysiotherapeut kunt u de oorzaak van hielspoor aanpakken om herhaling te voorkomen. Zo kunnen we onder andere de stand van uw voeten of uw loopbeweging corrigeren, sportschema’s opstellen waarbij u uw voeten zo min mogelijk belast en massages geven.  

Wanneer u last denkt te hebben van hielspoor kunt u het beste zo snel mogelijk naar de fysiotherapeut gaan. Het herstel duurt namelijk langer wanneer u pas gaat behandelen als u al veel last heeft.

Wilt u weten hoe we bij Fysiotherapie Hazenkamp uw hielspoor kunnen verhelpen? Neem dan contact met ons op via e-mailadres fysiotherapie@fysiotherapiehazenkamp.nl, telefoonnummer
024-8330022 of stuur ons een bericht via ons contactformulier.

Getagd op: