Algemeen

In de loop van het leven krijgt 50 - 70% van de mensen last van nekklachten. In een jaar tijd heeft ongeveer 30% van alle mensen een kortere of langere periode last van de nek. Nekpijn komt dus veel voor en is na (lage) rugklachten en schouderklachten de meest voorkomende klacht die binnen de fysiotherapie gezien wordt. De klachten hebben vaak een grote invloed op het dagelijks functioneren van de mensen. Bij Fysiotherapie Hazenkamp in Nijmegen behandelen wij veel patiënten met nekklachten. Hierdoor hebben wij in de loop der jaren veel ervaring opgedaan met het behandelen van nek gerelateerde klachten. Binnen onze praktijk hebben wij meerdere therapievormen om de behandeling mee vorm te geven.

Oorzaak en symptomen van nekklachten

Lang niet altijd is er een duidelijke oorzaak voor het ontstaan van nekklachten. Er zijn echter een aantal oorzaken die wel aanwijsbaar zijn, hierbij kunt u denken aan een plotselinge of onverwachtse beweging, slijtage of bijvoorbeeld langdurige eenzijdige houding (beeldschermwerk) en spanningsklachten. De symptomen die kunnen optreden bij nekklachten zijn verschillend. Deze kunnen zich uiten door:

  • pijn of stijfheid in de nek
  • moeite met omkijken, bewegingsbeperking
  • hoofdpijn of duizeligheid
  • uitstraling naar schouders en of arm
  • vermoeid of zwaar gevoel met name aan het eind van de dag
  • pijn of stug gevoel tussen de schouderbladen

Fysiotherapie bij nekklachten

Door middel van fysiotherapie of manuele therapie kunnen we het herstel van nekklachten bevorderen. De behandeling zal in ieder geval bestaan uit een zorgvuldig intakegesprek en onderzoek waarbij zowel de nek als de schouders en de bovenrug zal worden bekeken. Op basis van het gesprek en de uitkomsten van het onderzoek zal er een behandelplan worden voorgelegd. Dit kan o.a. bestaan uit oefeningen, manuele therapie of dry needling. Dit is mede afhankelijk van de oorzaak van de klachten. Daarnaast geven wij adviezen en of oefeningen waarmee u zelf aan de slag kunt om zodoende de klachten te verminderen en te voorkomen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat manuele therapie in combinatie met oefentherapie voornamelijk bij langer bestaande nekklachten de meest effectieve behandeling is. Vaak ook effectiever dan medicatie of andere medische behandelingen.

Oefeningen en adviezen

Het belangrijkste advies bij nekklachten is om te proberen zoveel mogelijk normaal te blijven bewegen, waarbij u probeert om de pijn te vermijden. Probeer langdurig in één en dezelfde houding te zitten of staan te vermijden en bijvoorbeeld na ieder half uur in ieder geval van houding te veranderen. Oefeningen kunnen helpen om sneller van de pijn af te komen en zorgen ervoor dat  je nek in beweging blijft. Belangrijk is dat de oefening altijd rustig en geconcentreerd uitgevoerd worden. Nogmaals de oefeningen mogen geen pijn of klachten oproepen.

Oefening 1.

nekoefening1 Trek uw kin iets in en draai uw hoofd rustig afwisselend naar links en naar rechts. Draai het hoofd zover als het gaat, zonder dat het pijn doet. Doe dit 5 keer naar elke zijde.

Oefening 2.

nekoefening2 Trek uw kin iets in en buig de nek naar links, het linker oor naar de linker schouder. Hierbij mag u de spieren rechts op spanning voelen komen. Let op: het mag geen pijn doen! Na 10 tellen rustig terug naar het midden, daarna kunt u hetzelfde doen naar rechts waarbij u de spieren links op spanning kunt voelen komen. Doe dit 3 keer naar elke zijde.

Oefening 3.

Trek uw kin iets in en draai met uw hoofd rustig één rondje rechtsom en daarna linksom. Doe dit maximaal 5 keer en altijd om en om. Let op: indien u hierbij duizelig wordt moet u stoppen.

Oefening 4.

Plaats uw handen in de nek met de vingers in elkaar. Beweeg de ellebogen zoveel mogelijk naar elkaar toe. Beweeg ze daarna weer zover mogelijk naar buiten maar houd uw handen in de nek. Doe dit 5 keer in een rustig tempo.

Oefening 5.

Maak u zelf zo lang mogelijk en strek uw armen  zover mogelijk omhoog uit. Maak nu eerst uw ene arm nog iets langer en daarna uw andere arm. Let erop dat u niet naar links of rechts gaat hangen. Deze oefening kunt u 5 keer met elke arm om en om doen.

Contact

Mocht u nekklachten hebben en hiervoor behandeld willen worden door een van onze therapeuten dan kunt u contact met ons opnemen. Ook voor vragen of adviezen zijn wij te bereiken.