De lente is begonnen en dat betekent dat sportievelingen alweer voorzichtig hun buitensporten gaan oppakken. Gevolg is helaas ook dat de ‘buitensportblessures’ (weer) gaan opspelen. Dit jaar ga jij echter voorbereid naar buiten voor je trainingen! In deze blog zetten we namelijk drie blessuregevoelige buitensporten voor je op een rijtje en geven we je tips om deze blessures te voorkomen.

Veldvoetbal

Voetbal op het veld is één van de meest blessuregevoelige buitensporten, en wellicht wel van alle sporten. Vaak zien we in onze praktijk voetballers en voetbalsters met blessures aan de enkels en knieën. Deze typische voetbalblessures worden onder andere veroorzaakt door te weinig controle over het lichaam en de lichaamsbewegingen. Hoe hoger het niveau hoe vaker we ook spierblessures als een hamstringblessure zien. Dit heeft te maken met de vele trainingsuren, die je spieren overbelasten.

Om te voorkomen dat jij als voetballer of voetbalster ook met een blessure van het veld moet, kun je een aantal voorzorgsmaatregelen treffen. Zorg bijvoorbeeld dat je voldoende lenig bent. Dat klinkt misschien een beetje gek voor een voetballer/voetbalster, maar het is ontzettend belangrijk voor de plotse bewegingen in het veld. Denk maar aan het trekken van een sprintje, het abrupt afremmen en het plots veranderen van looprichting. Regelmatig lenigheidsoefeningen doen is dan ook een must.

Daarnaast zijn oefeningen voor coördinatie en balans goed voor je houding en stabiliteit, binnen én buiten het veld. Wanneer je stevig staat, loop je veel minder blessures aan je enkels en knieën op. Coördinatieoefeningen geven je tevens meer controle over je bewegingen, waardoor je ze op een veilige manier kunt uitvoeren. 

Hardlopen Blessuregevoelige buitensporten

Hardlopen

Steeds meer mensen gaan hardlopen, en helaas zien we het aantal blessures ook stijgen. De beginnende hardlopers zijn bijvoorbeeld zo fanatiek dat ze té veel kilometers in één keer maken. Omdat er te weinig of geen opbouw in de training zit, raken de spieren overbelast. Echter, ook doorgewinterde hardlopers kunnen nog steeds spierblessures ontwikkelen door het vele trainen. 

Om blessures tijdens en na het hardlopen te voorkomen, is een goede warming up heel belangrijk. Doe de opwarmingsoefeningen die voor jou fijn voelen en ga pas van start wanneer je écht opgewarmd bent. Ook een cooling down na het hardlopen verkleint de kans op blessures. Je brengt je lichaam weer in de ‘normale’ stand door uit te lopen en weer oefeningen op laag tempo te doen.

Voel je tijdens het lopen (een beetje) pijn in je lichaam? Negeer het niet! Vaak heb je zoveel adrenaline tijdens het lopen dat die de pijn doet vergeten. Na het hardlopen krijg je pas door hoe erg dat pijntje eigenlijk was en wat de gevolgen kunnen zijn. Bij pijn ga je het best langzamer lopen of stop je zelfs je training. Ga bij jezelf na of je de pijn kunt voorkomen (bijvoorbeeld met warming up-oefeningen). Kom je er niet helemaal uit, raadpleeg dan een fysiotherapeut om de oorzaak van de pijn te achterhalen en blessures te voorkomen.

Hockey

Ook hockey staat behoorlijk hoog op het lijstje van blessuregevoelige buitensporten. Blessures van hockey zijn er onder andere aan de enkels en knieën door het vele draaien en plotse intensieve bewegen.

Net als bij voetbal is het belangrijk dat je stabiel bent in je houding. Je kunt hiervoor meerdere oefeningen doen die gericht zijn op stabiliteit, coördinatie, balans en kracht. Mochten deze oefeningen niet voorkomen in de opwarming van je trainer, doe ze dan gerust thuis of bij de fysiotherapeut. Het helpt je alleen maar vooruit in de wedstrijden én trainingen.

Voor alle sporten geldt natuurlijk dat je goed dient te luisteren naar je lichaam. Als het (buiten)sporten toch niet helemaal lekker voelt, probeer het dan wat rustiger aan te doen of toch nog een weekje rust te nemen.

Oefening Blessuregevoelige buitensporten

Wat kan de fysiotherapeut voor je betekenen als je aan (één van deze) blessuregevoelige buitensporten doet?

Een afspraak met de fysiotherapeut biedt uitkomst als je tips wil over het voorkomen en verhelpen van blessures. We geven je advies en leren je de manier van bewegen aan die bij jouw lichaam en sport past.

Onze sportfysiotherapeut Marga Huntelaar weet alles van sportblessures. Maak een afspraak met Marga voor een oriënterend gesprek, zodat je samen de juiste behandeling kunt bepalen!