Een extra toevoeging aan uw sporttraining? Voorkomen van vallen? Evenwichtsoefeningen zijn voor vele bezigheden nuttig! Overweegt u oefeningen voor uw evenwicht te gaan doen? Lees dan dit artikel met uitleg, voorbeelden en tips.

Fysiotherapie Hazenkamp Nijmegen

Waarom evenwichtsoefeningen doen?

Laten we heel eerlijk zijn… vaak nemen we evenwicht niet serieus. Als we naar de sportschool gaan trainen we zelden onze balans. En we zien alleen voordelen van een gezond evenwicht bij sporten als turnen en dansen. Maar evenwicht is voor iedereen, jong en oud, belangrijk! Een goede balans helpt ons namelijk bij gewoon zitten, staan en lopen. Waarom dan evenwichtsoefeningen?

Reden 1

Wanneer u evenwichtsoefeningen doet, wordt u sterker en houdt u langer uw balans. U kunt vallen zoals bij ouderen dan ook uitstellen.

Reden 2

Een goede balans door evenwichtsoefeningen helpt u bij typische ‘evenwichtssporten’ zoals turnen, skiën en dansen, maar ook bij voetbal, volleybal en hardlopen. In elke sport is evenwicht namelijk een heel belangrijk onderdeel. Evenwichtsoefeningen kunt u makkelijk thuis doen, zodat u er in de training profijt van hebt.

Reden 3

Wanneer u al last heeft van evenwichtsproblemen zijn oefeningen de ideale manier om toch nog uw dagelijkse activiteiten te kunnen doen. De oefeningen geven u immers vertrouwen in onstabiele situaties om toch te blijven staan.

Oefening Blessuregevoelige buitensporten Jumpers knee evenwichtsoefeningen

Voordelen van oefenen op evenwicht

Wanneer u een beter evenwicht hebt door evenwichtsoefeningen, dan zult u onderstaande voordelen ook merken:

  • Minder risico op vallen
  • Minder risico op blessures
  • Beter reactievermogen

Wanneer en waar evenwichtsoefeningen doen?

Voor een merkbaar effect raden we u aan om drie keer per week evenwichtsoefeningen te doen. U kunt de oefeningen thuis doen of bij de fysiotherapeut. Wanneer u thuis oefeningen gaat doen, dan kunt u het beste meubels aan de kant schuiven. Over een vloerkleed kunt u vallen, dus rol deze op.

Voorbeelden van evenwichtsoefeningen

We zetten enkele evenwichtsoefeningen die u thuis kunt doen voor u op een rijtje! Wilt u rustig aan beginnen? Probeer dan deze oefeningen.

  • Loop in één rechte lijn vooruit: plaats uw ene voet steeds recht voor de ander, de hiel van de ene voet mag de tenen van de andere voet aanraken
  • Loop in één rechte lijn achteruit
  • Loop afwisselend op uw tenen en op uw hielen
  • Ga op één been staan

Lukken bovenstaande oefeningen zonder moeite? Geef uzelf dan meer uitdagingen:

  • Beweeg uw armen bij het uitvoeren van de oefening
  • Doe uw ogen tijdens de oefening even dicht
  • Loop de trap op zonder de leuning vast te houden en sla telkens één trede over

Extra ondersteuning voor het uitvoeren van de oefeningen

Voor wat extra ondersteuning bij de evenwichtsoefeningen neemt u de volgende tips mee:

  • Plaats een stoel in de buurt voor extra steun
  • Laat eerst iemand anders uw hand vasthouden en probeer het daarna alleen
Fysiotherapie aan huis Nijmegen vallen bij ouderen

Wilt u liever samen met een gediplomeerde therapeut aan uw evenwicht werken? Neem dan contact met ons op! Voor specifieke problemen door verlies van evenwicht zoals vallen neemt u ook een kijkje op onze blog.