De zomer is voorbij en alle competities en sportclubs beginnen weer. Je begint vaak uit het niets en je coach moedigt je fanatiek aan om te zorgen dat je snel je oude conditie weer terug krijgt. Het is daarom logisch dat je blessures oploopt. Een lage rugblessure is een veel voorkomende blessure. Je lichaam is niet gewend aan de houding die je aanneemt om je sport uit te oefenen. De lage rugblessure ontstaat meestal door overbelasting of een verkeerde beweging. Vooral bij explosieve sporten als wielrenner, hockey, schaatsen, fitness en voetbal ontstaan deze rugklachten. Niet alleen bij sporten kan een rugblessure ontstaan. Er kunnen ook andere oorzaken zijn die de kans op een rug blessure vergroten.

  • Veel tillen in combinatie met draaien
  • Lang in dezelfde houding zitten of staan
  • Veel herhalende bewegingen
  • Stress
  • Overgewicht
  • Roken

Lage rugblessure voorkomen

Lang zitten is niet goed voor je, probeer zoveel mogelijk op harde stoelen te zitten deze bieden vaak veel meer ondersteuning voor je rug. Uiteraard helpt het ook als je jouw bureaustoel goed ergonomisch afstelt.

Zorg ervoor dat je regelmatig je rug en rompspier traint of in beweging houdt. Hierdoor zullen je spieren sterker zijn waardoor je sneller een rechte houding aanneemt. Daarnaast werken spieren in je rug ook als schokdemper voor je wervelkolom. Je rugspieren rekken helpt bij het voorkomen van een lage rugblessure. Probeer "zwaar tillen" en "voorover bukken" te vermijden. Als je tilt, zak dan door je knieën en til met een rechte rug.  

Lage rugblessure verhelpen

Om lage rugblessures te verhelpen is het belangrijk om te blijven bewegen. Veel mensen denken dat ze hun rug rust moeten geven. Dit is een fabel, je moet je rug juist blijven bewegen om zo van je lage rugblessure af te komen. Meestal gaat het dan vanzelf weer over. Bepaalde sporten* zijn goed voor het trainen van de rug (vooral in het kader "beter voorkomen dan genezen"):

  • zwemmen (vooral de rugslag)
  • Stevig wandelen
  • Traplopen
  • Joggen
  • Fitness (voornamelijk rustige cardio oefeningen)
  • Yoga 

Planken lage rugblessure

Mocht je nou langer dan 2 weken met je rugblessure rondlopen is het verstandig om een fysiotherapeut op te zoeken. Klik hier voor het maken van een afspraak.  

 

Contact

Heb je nog vragen? Of wil je hulp bij het verhelpen van je lage rugblessure? Twijfel niet en vraag ons om hulp. Dit kan via telefoonnummer 024-8330022 of email: fysiotherapie@fysiotherapiehazenkamp.nl 

Getagd op: