Heeft u pijn in de liesstreek en/of de binnenkant van uw bovenbeen? Sport u veel of doet u een sport met veel plotse bewegingen? Grote kans dat u een liesblessure opgelopen heeft! In dit artikel leggen we u uit wat een liesblessure nu precies is en wat de behandeling kan inhouden.

Wanneer u een liesblessure heeft, dan zijn spieren aan de binnenkant van uw bovenbeen verrekt of gescheurd. Deze spieren noemen we de adductoren; dit zijn spieren die de benen naar elkaar toe trekken (= adduceren). De blessure bevindt zich meestal op de plek waar de spier in de pees overgaat, maar we zien ook regelmatig liesblessures bij de aanhechting van de pees aan het schaambeen.

Liesblessures komen vaak voor bij sporten die veel inspanning van de adductoren vergen. Het gaat dan om sporten of activiteiten waarbij gevraagd wordt om snel van links naar rechts te bewegen, plots te starten en te stoppen, regelmatig van richting te veranderen, ineens het tempo te wisselen enz. Sporten waarbij veel liesblessures voorkomen zijn tennis, voetbal, hockey, rugby en hardlopen.

 

Hardlopen Blessuregevoelige buitensporten liesblessure        

Oorzaken: hoe ontstaan liesblessures?

In de meeste gevallen ontstaat de liesblessure geleidelijk. De pijn van de verrekking of de scheur aan de spieren bouwt zich dan over een langere tijd op. U kunt in dit geval geen duidelijk moment aanwijzen waarop de blessure ingetreden is. Bij deze vorm van liesblessures is overbelasting vaak de oorzaak.  

Daarnaast zijn er ook acuut optredende liesblessure. Dat wil zeggen dat de spierverrekking of -scheur ontstaat op een bepaald moment. De oorzaak is vaak een plotse beweging, waar de spieren niet op voorbereid waren.  

Symptomen: herken een liesblessure

Onderstaande lijst geeft een overzicht van de symptomen van een liesblessure. Met dit lijstje kunt u zelf al eens nagaan of u liesblessure heeft, maar het beste is om een arts of fysiotherapeut te raadplegen. Deze kan namelijk goed vaststellen waar de blessure zich precies bevindt en hoe u deze kunt behandelen. Voorkom dat u de blessure verergert!

  • Pijn in uw liesstreek
  • Pijn aan de binnenkant van uw bovenbeen
  • Spieren aan de binnenkant van uw bovenbeen voelen stijf aan
  • Drukpijn aan de binnenkant van uw bovenbeen
  • Pijn bij het naar elkaar toe bewegen van uw bovenbenen
  • (soms) blauwe kleur in de liesstreek of aan de binnenkant van uw bovenbeen
  • (soms) kuiltje of juist een zwelling in de liesstreek of binnenkant van uw bovenbeen

Voorkomen en behandelen

Voor alle blessures geldt natuurlijk: voorkomen is beter dan genezen! Het voorkomen van een liesblessure doet u door de belastbaarheid van de spieren in uw liesstreek te verbeteren. Doe dus regelmatig oefeningen. Zorg daarnaast voor een goede opwarming voordat u gaat sporten, dit kan heel wat leed voorkomen.

Heeft u toch een liesblessure opgelopen? Vervelend, maar u kunt de blessure behandelen! Bij een acute liesblessure dient u zo snel mogelijk actie te ondernemen. Stop met sporten en ga op zo’n manier zitten dat er geen druk meer op uw pijnlijke been staat. Koel de liesstreek en de binnenkant van uw bovenbeen met een cold-pack. De dagen na het ontstaan van de liesblessure kunt u voorzichtig proberen te bewegen. Heeft u pijn? Stop dan direct.

Voor het daadwerkelijk genezen van uw acute of geleidelijke liesblessure kunt u verschillende oefeningen doen. Overleg met uw huisarts of fysiotherapeut over de juiste oefeningen voor uw soort blessure die passen bij uw lichaam en wensen. 

Wilt u af van uw liesblessure? Neem dan contact met ons op! We voorzien u graag van adviezen en oefeningen op maat. U kunt ons bereiken via ons contactformulier, op e-mailadres fysiotherapie@fysiotherapiehazenkamp.nl of telefonisch op nummer 024-8330022.  

Getagd op: