De lente breekt aan hierdoor trekken de meeste hardlopers hun hardloopschoenen uit de kast. Je wil gelijk weer presteren met hardlopen, maar gaat dit vaak met meer moeite dan je had verwacht. De meest voorkomende blessures bij het hardlopen kom je snel tegen als je te hard van stapel loopt, begint bij jou nu al van alles zeer te doen? Jouw goede voornemens zijn er, maar je motivatie verdwijnt als sneeuw voor de zon wanneer je door een hardloop blessure snel weer moet stoppen. Lees hier hoe je blessures kunt voorkomen, mocht je er al een hebben kom dan bij Fysiotherapie Hazenkamp langs voor een adviesgesprek.

Hardlopen
Hardlopen is de laatste jaren steeds populairder aan het worden. In 2014 waren er maar liefst 2 miljoen mensen in Nederland die deze sport beoefenden! Dit komt door het gemak van de sport. Er is weinig materiaal nodig en je kunt overal waar je wilt een rondje lopen. Echter is hardlopen, na voetbal, de veroorzaker van de meeste blessuregevallen in Nederland.

Meest voorkomende blessures bij het hardlopen fysiotherapie nijmegen

Ontstaan  van hardloopblessures

Blessures zijn op meerdere fronten erg vervelend. Ondanks de blessurepijn zorgt een blessure er ook voor dat je een tijdje uit de roulatie ligt. Soms zelfs zo erg dat je maanden aan de kant staat of dat je niet eens op je werk kunt verschijnen. Elke blessure is weer anders en grofweg zijn deze verdeeld in twee soorten: overbelastingblessures en acute blessures. Waarbij overbelastingblessures veelal terugkomen bij sporten met veel dezelfde bewegingen, zoals hardlopen, en waarbij acute blessures vaak ontstaan door fysiek contact, vallen of plotseling te hoge belasting. Wij gaan dieper in op eerstgenoemde.

Overbelasting blessures ontstaat niet zomaar. Deze vorm van blessure is relatief makkelijk te voorkomen. Er zijn drie belangrijke factoren bij het ontstaan van overbelasting:

  • Misalignment (ook wel scheefstand)
    Een afwijking in houding / scheefstand, verkeerd bewegingspatroon of een andere blessure hebben hier vaak invloed op. Bij Misalignment is er sprake van verkorte en of verzwakte spieren omdat je gaat compenseren met andere spieren. Deze worden daardoor overbelast en vervolgens krijg je klachten.
  • Overtraining
    Niet alleen topsporters hebben hier last van. Wanneer een lichaam niet goed uitgerust is, zorgt overtraining voor een grotere inspanning. Je lichaam gaat signalen negeren waardoor op lange termijn je lichaam gaat protesteren.
  • Spier disbalans
    Bij je spieren heb je te maken met spierlengte en spiersterkte, deze moeten in balans zijn. Spier disbalans ontstaat wanneer één tegengestelde spier te zwak of te stijf is waardoor je gewricht instabiel wordt. Dit heeft als gevolg dat je een verkeerde houding gaat aannemen en er overbelasting van bepaalde spieren opspeelt waardoor je een blessure oploopt.

Er zijn naast bovengenoemde factoren nog andere oorzaken waardoor je blessures oploopt. De techniek tijdens het hardlopen heeft van grote invloed, de warming up, overgewicht, slechte demping, stress en vermoeidheid zijn ook bekende oorzaken voor blessures. Meestal is een combinatie van klachten een oorzaak tot een blessure.

Veel voorkomende blessures die wij behandelen bij fysiotherapie Nijmegen

De meeste klachten die lijden tot een blessure bij het hardlopen hebben te maken met het onderlichaam. Wij voegen daar nog een klacht aan toe en dat is de onderrug. Lage onderrug klachten stralen namelijk vaak door naar de benen. De meest voorkomende renners klachten die wij in onze fysiotherapie praktijk in Nijmegen behandelen zijn:

  • Jumpers knie
  • Lopers knie
  • Scheenbeen (shin splits)
  • Achillespees
  • Lage rug

Als fysiotherapeut vergelijken wij het lichaam met een kaartenhuis. Een kaartenhuis zakt in wanneer een van de kaarten niet goed staat, en zo werkt je lichaam ook. Om fit en blessurevrij te worden is het belangrijk dat je het totaalplaatje aanpakt. Ja, de blessuregevoelige plek is prioriteit nummer 1, maar er zal toch echt naar het totaalplaatje gekeken moeten worden.

Voorkomen van hardloopblessure

Er zijn verschillende belangrijke factoren die blessures kunnen voorkomen:

  1. De juiste schoenen: Schokdemping is van groot belang bij het hardlopen.
  2. Warming-up: Koude spieren veroorzaken eerder blessures dan warme.
  3. Spierversterkende oefeningen (bijvoorbeeld door krachttraining): Ondersteunen van hardloopspieren en ontzien gewrichten.
  4. Goed trainingsschema: Opbouwen door middel van regelmaat en variatie. Niet te snel willen gaan!!
  5. Goede techniek: Grootste oorzaak van blessures komt door verkeerde rentechniek.
  6. Rust: Een uitgerust lichaam is tot meer in staat. Vooral bij herstel.
  7. Loop met plezier: Stress bevorderd de blessuregevoeligheid.

Het is van groot belang dat je bovenstaande factoren serieus neemt. Mensen die te hard van stapel lopen hebben al gauw te maken met blessures. Vooral als je geen idee hebt waar je precies mee bezig bent. Heb je dan toch die blessure te pakken? en denk je dat het met wat rust vaak wel overgaat? In sommige gevallen is het waar, echter komt 40% van alle blessures terug. Het is belangrijk om te kijken waar dit vandaan komt en hiermee aan de slag te gaan. Je laten informeren door een fysiotherapeut die met je mee kan kijken hoe je houding is en wat een goed trainingsschema is wordt dan ook zeker niet gezien als overbodige luxe.

Fysiotherapie Hazenkamp
Bij fysiotherapie Hazenkamp in Nijmegen hebben wij als uitgangspunt dat iedereen gezond moet bewegen. Wij doen er dan ook alles aan om jou hierbij te helpen. We kijken per persoon welke behandeling het beste past. Geen één lichaam is namelijk hetzelfde. Het doel is wel bij iedereen hetzelfde: dat men zo snel mogelijk weer kan hardlopen.

Zoek jij een Fysiotherapeut in Nijmegen die je kan helpen met jouw hardloopblessure? Of heb je vragen over een (mogelijke) blessure en wil jij zo snel mogelijk weer aan het hardlopen gaan in het prachtige Nijmegen? Neem dan gerust contact met ons op. Na een passend intake gesprek kijken wij samen met jou hoe we de blessure kunnen behandelen.

Getagd op: