Waarom zou je sporten met diabetes?

Vindt u het lastig om te sporten met diabetes? Sporten met suikerziekte kan een belemmering zijn, dit hoeft niet. Wij kunnen u helpen met juiste begeleiding. 

Wat is diabetes? Een korte uitleg:sporten met diabetes - Fysiotherapie Nijmegen Nederland

Om te kunnen vertellen waarom sporten met diabetes zo belangrijk is lichten we een klein stukje algemene informatie toe. (Voor behandeling scroll je naar beneden.) In de volksmond noemt men diabetes ook wel suikerziekte. Er zijn behoorlijk veel verschillende soorten Diabetes. Meest gebruikte scheiding is Diabetes type 1 en diabetes type 2. Bij diabetes type 1 maakt het lichaam helemaal geen insuline meer aan en moeten mensen een pompje bij zich dragen of spuiten. Bij type 2 reageert het lichaam niet meer zo goed op de insuline. De insuline zorgt er voor dat suiker uit het bloed opgenomen wordt en het lichaam in gaat. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel. Een te hoge bloedsuikerspiegel heet een hyper en een te lage bloedsuikerspiegel een hypo.

Risico's voor het krijgen van diabetes type 2 zijn te weinig lichaamsbeweging, ongezond eten, ouder worden, roken en erfelijke aanleg. 

De grootste groep mensen heeft diabetes type 2. Dit wordt ook wel eens ouderdomssuiker genoemd, maar ook jongere kunnen het krijgen. In de hele wereld neemt het aantal diabetes patiënten toe en procentueel het meest in het Midden-Oosten, Afrika en Zuid-Amerika. Dat komt waarschijnlijk doordat in de afgelopen jaren daar de economie flink stijgt en de schaarste aan eten afneemt en met name het ongezonde eten toeneemt.

Vaak wordt gezegd dat men niks kan doen aan het krijgen van diabetes type 2, maar dat is onzin! Het ouder worden kan niet de schuld worden gegeven, wel het steeds minder bewegen, meer calorie inname en toenemende BMI. 

Uit onderzoek is gebleken dat alleen sporten al een preventieve werking heeft van 37-49% op het krijgen van diabetes type 2.

Effecten van sporten met diabetes

Het effect bij mensen die sporten met diabetes zit hem met name in de bloedsuikerspiegel. Sporten vergroot de gevoeligheid van het lichaam op insuline. Hierdoor neemt het lichaam suiker beter op uit bloed. Uit onderzoek blijkt dat de dag na het sporten insuline gevoeligheid met 10% is verbeterd. Dit betekend uiteindelijk minder spuiten en afbouw van medicijnen en dat is nou net het geen wat je wil bereiken, toch? Verder blijkt uit het onderzoek dat er positieve veranderingen zijn in de kwaliteit van leven, fysieke conditie, ontstekingswaarden in het lichaam en risicofactoren voor krijgen van cardiovasculaire aandoeningen. 

Hoe kun je het beste trainen met diabetes?

Mensen die sporten met diabetes type 2 reageren anders op een training dan mensen zonder suikerziekte. Het kan 2 maanden duren voordat men echt verschil merkt. Geef dus niet op. Het is aan te raden om te sporten onder supervisie van een fysiotherapeut. Een persoonlijk afgestemd trainingsschema met voldoende sport en rust, biedt uitkomst voor het volhouden van het programma. Dit kun je na begeleiding (indien gewenst) zelf voortzetten in je eigen sportschool. Mocht het resultaat niet meer voldoen aan de verwachting, is het belangrijk om opnieuw te kijken of het trainingsschema nog wel volstaat. Als je traint veranderd je lichaam, dit kan er voor zorgen dat het schema te licht of misschien wel te zwaar is.  We kunnen je dan weer helpen scherpstellen, zodat je de positieve effecten zal blijven ervaren.

Wij weten dat je je handen vol kan hebben aan diabetes. Wat we ook weten is dat door sporten het lichamelijke effect van de insuline ongeveer 3 dagen blijft. 2-3 keer per week sporten is dan ook aan te raden voor het beste resultaat. Het lijkt vrij veel, maar wij kunnen je helpen om sporten door te voeren in je dagelijkse leven. Je merkt, als je dit positieve effect bereikt dat je het leuk gaat vinden. Als sporten met suikerziekte werkt voor jou dan kun je het langzaam opbouwen naar 3-5 keer per week. Probeer in je dagelijkse leven de fiets te pakken als dit kan of ga lopend ('s avonds een blokje om valt ook onder beweging). Je kent het gezegde: alle kleine beetjes helpen, en zo is het! 

Wetenschappelijk onderzoek geeft nog geen uitslag over de lengte van de training of hoe zwaar je dit zou moeten doen. Er is wel bekend dat hoe langer je training is des te gunstiger het effect. Bijvoorbeeld 40 minuten fietsen op 40% inspanning heeft minder effect dan 40 minuten fietsen op 70% van je kunnen. Dus de intensiteit en de duur hebben wel degelijk effect op de bloedsuikerspiegel. 

Hoewel krachttraining er tot een paar jaar geleden om bekend stond dat alleen Hulken in dat gebied van de sportschool stonden, is dit al lang niet meer het geval. Krachttraining is leuk als je weet hoe het moet! Steeds meer dames en mensen uit alle leeftijdscategorieën doen het nu ook. In het begin is het misschien een beetje onwennig, maar wij kunnen het je onder begeleiding leren. Fietsen ging in het begin ook niet vanzelf.  Je zult verstelt staan hoe je motivatie zal veranderen als je er achter komt waar je lichaam toe in staat is. De juiste krachttraining zorgt er voor dat je basis spieren beter ontwikkelen. Spieren verbruiken meer energie en zorgen dat je lichaam actiever blijft en daarnaast zal je een betere houding aannemen. Een combinatie van uithoudingsvermogen (cardio zoals fietsen of hardlopen) en krachttraining is de ideale situatie.  

Effecten van sporten met diabetes op langere termijn

Diabetes type 2 is niet te genezen. Het is echter wel mogelijk om mensen van medicatie af te helpen of zeer zeker te minderen. Dit gebeurd dan vaak door training van uithoudingsvermogen en kracht in combinatie met een veranderend eetpatroon. Daarbij is gebleken dat de kwaliteit van het leven ook vooruit gaat, wie wil dat nou niet?

Zorg als u gaat trainen voor goede omstandigheden:

  • Houd uw bloedsuiker goed in de gaten voor en na het sporten.
  • Zorg voor goed schoeisel
  • Zorg voor passende kleding. 

Het is aan te raden om met je diabetes verpleegkundige af te spreken, om af te stemmen hoe je jouw medicatie het beste kan hanteren voor en na het sporten. Zij weten vaak precies wat vooral wel en niet te doen. Heb je vragen of ben je enthousiast en wil je direct aan de slag?  Neem dan gerust contact met ons op. Na een intake gesprek kunnen we samen een passend trainingsschema voor je opstellen.

Locatie Fysiotherapie Nijmegen

Fysiotherapie Hazenkamp 
(Wij zijn onderdeel van gezondheidscentrum hazenkamp)
Vossenlaan 76
6531 SN Nijmegen
T: 024 - 356 09 54
M: 06 - 17 85 68 76
E: fysiotherapie@fysiotherapiehazenkamp.nl

Vergoeding fysiotherapie

Fysiotherapie zit voor personen tot 18 jaar in het basispakket van de zorgverzekering. Boven de 18 jaar is een aanvullende verzekering voor fysiotherapie nodig om in aanmerking te komen voor een vergoeding. Fysiotherapie Hazenkamp heeft met nagenoeg alle zorgverzekeraars een contract. Zonder aanvullende verzekering betaald u zelf de kosten. Deze staan vermeld onder 'vergoedingen' op onze website.

Getagd op: