Vergoeding voor Fysiotherapie

Afbeeldingsresultaat voor vergoeding fysiotherapie

De vergoeding van fysiotherapie uit het basispakket is vrij beperkt. Jongeren onder de 18 jaar krijgen een volledige vergoeding voor fysiotherapie als hun aandoening staat op de lijst van chronische aandoeningen. Indien de aandoening niet voorkomt op de lijst, heeft het kind recht op maximaal 18 behandelingen (hier gelden voorwaarden). Vanaf 18 jaar worden alleen chronische aandoeningen die op de “chronische lijst” staan, vanaf de 21e behandeling, volledig vergoed vanuit de basisverzekering. Wel betaalt u hiervoor het eigen risico. Mensen met aandoeningen of andere klachten die niet op de “lijst” staan zullen een aanvullende zorgverzekering voor fysiotherapie moeten afsluiten. Hieronder vindt u de vergoedingen van de verschillende zorgverzekeraars. Let er wel op of uw zorgverzekeraar een contract heeft met uw fysiotherapeut, anders is de kans aanwezig dat u zelf een deel moet bijbetalen (ook al hebt u een aanvullende verzekering).

Fysiotherapie Hazenkamp in Nijmegen

Afbeeldingsresultaat voor vergoeding fysiotherapieDe behandelingen Fysiotherapie en Manuele Therapie worden door uw zorgverzekeraar vergoed mits u aanvullend verzekerd bent. De zorgverzekeraars hanteren verschillende tarieven welke contractueel vastgelegd zijn. Fysiotherapie Hazenkamp heeft met vrijwel alle zorgverzekeraars een contract. Indien u wilt, kunnen wij voor u uitzoeken of u voor fysiotherapie verzekerd bent, vraag het ons. Of lees meer in ons blogbericht over Fysiotherapie in 2018. Bij onvoldoende of geen verzekering voor fysiotherapie, berekenen wij de hieronder staande tarieven:

Tarieven Fysiotherapie Hazenkamp:

Screening 10,– euro
Intake en onderzoek na screening 40,– euro
Intake en onderzoek na verwijzing arts 35,– euro
Behandeling Fysiotherapie 30,– euro
Behandeling Manuele Therapie 40,– euro
Toeslag behandeling aan huis 14,– euro

De rekening wordt in dit geval naar uw huisadres gestuurd. Deze tarieven zijn uitsluitend van toepassing op behandelingen waarover met uw zorgverzekeraar geen afspraken zijn gemaakt. Niet nagekomen afspraken worden conform deze tarieven bij u in rekening gebracht. Indien u bij verhindering ten minste 24 uur van te voren afzegt, wordt de gereserveerde tijd niet in rekening gebracht.

Wanneer wordt fysiotherapie vergoed in 2018?

Zes praktijkvoorbeelden

Hieronder vindt u zes praktijkvoorbeelden die duidelijk maken in welke situaties iemand volledig, gedeeltelijk of niet verzekerd is voor fysiotherapie. Let op: aandoeningen die op de lijst ‘chronische aandoeningen’ voorkomen, worden vanaf de 21e behandeling vergoed vanuit de basisverzekering. Voor de eerste 20 behandelingen kunt u een aanvullende verzekering afsluiten, waardoor u ook verzekerd bent voor fysiotherapie, die niet op genoemde lijst voorkomt danwel niet uit de basisverzekering wordt vergoed.

Frits, 40 jaar In zijn vrije tijd klust Frits regelmatig in en rond het huis. Hij doet ook veel aan sport: schaatsen en wielrennen. Stel dat Frits in 2018 tijdens het schaatsen, klussen of fietsen ten val komt en hij daar Ischias (zenuwpijn in de (lage) rug) aan overhoudt. Als hij zich wil laten behandelen door de fysiotherapeut dan is hij vanuit de basisverzekering daar niet voor verzekerd. Frits zal een aanvullende verzekering moeten afsluiten of de kosten voor fysiotherapie zelf moeten betalen. Naast rugklachten en sportblessures zijn er heel wat veelvoorkomende aandoeningen waarbij je zou verwachten dat die vanuit de basisverzekering vergoed worden. Denk hierbij aan revalidatie na een hartaanval. Zonder aanvullende verzekering zult u de kosten voor fysiotherapie zelf moeten betalen.

Pepijn, 9 jaar Pepijn is negen jaar oud en dol op voetbal. Stel dat hij in 2018 tijdens een wedstrijd zijn knie verdraait. De kosten voor zijn behandelingen bij de (kinder)fysiotherapeut worden dan vergoed vanuit de basisverzekering. Hiervoor geldt een maximum van 9 behandelingen en, indien nodig, nog eens 9 behandelingen. Alle behandelingen die hij eventueel daarna nodig heeft, zullen zijn ouders zelf moeten betalen. Als zij aanvullend verzekerd zijn, worden de kosten vanuit die verzekering vergoed.

Ria, 70 jaar, urine incontinentie Ria verliest soms urine en wilt zich laten behandelen door een fysiotherapeut. Dat kan. De eerste 9 behandelingen fysiotherapie in verband met urine incontinentie worden namelijk vergoed uit de basisverzekering. Die vergoeding geldt alleen als Ria bekkenbodemtraining krijgt van een daarvoor opgeleide fysiotherapeut. Ze doet er goed aan bij de fysiotherapeut en/of zorgverzekeraar te checken of de behandeling die zij op het oog heeft ook echt wordt vergoed vanuit de basisverzekering.

Henk, 55 jaar, frozen shoulder (capsulitis adhaesiva) De aandoening van Henk (frozen shoulder) staat op de lijst ‘chronische aandoeningen’. Vanaf de 21e behandeling is hij hiervoor verzekerd vanuit de basisverzekering. Met een aanvullende verzekering kan Henk zich verzekeren voor deze eerste 20 behandelingen. Hij is dan ook verzekerd voor fysiotherapie die niet vanuit de basisverzekering wordt vergoed.

Rivka, 36 jaar, reuma Hoewel de aandoening van Rivka chronisch is, staat deze niet op de lijst ‘chronische aandoeningen’. Dit betekent dat Rivka, als zij zich laat behandelen door een fysiotherapeut, de kosten zelf moet betalen of een aanvullende zorgverzekering moet afsluiten die deze aandoening vergoedt.

Al onze fysiotherapeuten zijn:

• toegelaten tot het Centrale Kwaliteit Register Fysiotherapie (CKR)
  • BIG geregistreerd
  • werken volgens de richtlijnen van het KNGF
  • volgen jaarlijks een aantal verplichte cursussen en bijscholingen.

Therapeuten

Adres Fysiotherapie Hazenkamp

Vossenlaan 88 6531 SP Nijmegen

T: 024 – 833 00 22